Ο οδοντωτός σιδηρόδρομος αποτελεί έργο της περιόδου του Χαριλάου Τρικούπη που ξεκίνησε το 1889 και εγκαινιάστηκε στις 10 Μαρτίου 1896 επί κυβερνήσεως Θεόδωρου Δηλιγιάννη.
Αποτέλεσε ένα από τα δυσκολότερα έργα για την εποχή του λόγω του ιδιαίτερα δύσβατου εδάφους αλλά και του μεγάλου υψομέτρου στο οποίο κατέληγε, καθώς ο Οδοντωτός αποτελεί τον πλέον ορεινό σιδηρόδρομο της Ελλάδας.
Η σύμβαση της κατασκευής του Οδοντωτού και της εκμετάλλευσής του για 92 χρόνια υπογράφηκε το 1889 μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και των “Σιδηροδρόμων – Πειραιώς –Αθηνών – Πελοποννήσου” (ΣΠΑΠ). Η κατασκευή της γραμμής ανατίθεται στη Γαλλική εταιρεία ΑΤΩΝ.
Τα έργα κατασκευής του δικτύου ξεκίνησαν το 1889 και εγκαινιάστηκαν 7 χρόνια αργότερα, στις 10 Μαρτίου του 1896.
Από το 2003 έως το 2009 έγινε ριζική ανακατασκευή της γραμμής, των γεφυρών, των τούνελ και παρελήφθησαν καινούργιες υπερσύγχρονες αυτοκινητάμαξες.
Με απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού, Υ.Α. ΥΠΠΟ/ΔΟΛΑΠ/Γ/2091/30436 (ΦΕΚ 553/Β/10-07-1996) όλες οι εγκαταστάσεις του οδοντωτού σιδηροδρόμου Διακοπτού – Καλαβρύτων είναι χαρακτηρισμένες ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο. Πηγή:www.capital.gr
Φωτογραφίες από fb – Mitropoulos Aggelos
Στην 1η φωτογραφία στη θέση Δικαστήρια οι εργάτες που με τα χέρια κόβουν το βράχο .
Έτος 1890-1891.
Στην 2η στη θέση πόρτες ο φωτογράφος ανέβηκε στα σκαλιά, όπου οι διερχόμενοι πεζοπόροι ανέβαιναν και με κίνδυνο περνούσαν το φαράγγι για να μην πληρώσουν εισιτήριο.
Δίπλα φαίνεται ο φουστανελάς προφανώς Ζαχλωρίτης η Δουμενιώτης .
Στην 3η φωτογραφία του 1903 φυσιολάτρες στη θέση πόρτες.
Στην φωτογραφία η γέφυρα η γέφυρα στη Ζαχλωρού.
Έτος 1940 .
Στην 4η η κομψή κυρία φωτογραφίζεται στη γέφυρα με φόντο το σπίτι του Κουβαρά.
Έτος 1940 .
Η τελευταία είναι στη στάση Κερπινής όπου στρώνουν τις γραμμές .
Έτος 1895- 1896.